Još od početka vremena čovjek je želio da leti. Vidio je pticu i pomislio kako je to super. Nakon toga se godinama trudio, decenijama, vijekovima i, na kraju, uspio je da izmisli zrakoplov. A izmislio je i zrakomlat. Ima tu još niz varijanti da se čovjek na više od minut odlijepi od zemljine površine, ali su uglavnom primitivnije i jeftinije od zrakoplovomata. Ipak, letenje je ostalo privilegija. U Republici Srpskoj malo ko leti. Ipak, ti što lete zaslužuju posebnu pažnju, brigu i njegu:
Blic: U avionu šest putnika a uvode dodatnu liniju
O čemu se radi, ukratko?
Banjalučki aerodrom, jedini međunarodni aerodrom u RS, imenom aerodrom Mahovljani (iako se zapravo nalazi u selu Kobatovci), nema naročitog smisla u ovom trenutku u vremenu. Ljudi sa automobila prelaze na bicikle, a tek gdje je avion... Ali, izgleda da je sramota da aerodrom ne radi, da to preduzeće ode u stečaj (iako su mnoga druga, sasvim sigurno korisnija, preduzeća veselo otišla u stečaj). Zato Vlada gura pare u isti, odnosno u kompaniju Sky Srpska. A oni za te pare moraju nešto raditi, koliko god da to nema smisla. Tako da se, nakon godinu dana subvencionisanja linije Banjaluka - Ljubljana koja saobraća 4 puta sedmično i prosječno vozi šest putnika (u avionu sa 48 mjesta), dodaje još jedna vožnja sedmično na istoj relaciji. Prevoznik je isti, slovenačka firma Adria Airways, a nas to po džepu boli nekih 900.000 KM godišnje. Objašnjenje od strane direktora Sky Srpske, Zorana Injca, kao što smo možemo pročitati: "... da se u toku ljetnjeg reda letenja poboljša postojeći linijski saobraćaj sa banjalučkog aerodroma, te da će novi let četvrtkom omogućiti nove veze Banjaluke sa destinacijama u Skandinaviji preko aerodroma u Ljubljani."
Ako četiri puta sedmično ne radi posao, kako će pet puta sedmično da radi posao? Odgovor: "Tu se radi o dugoročnoj strategiji razvoja vazdušnog saobraćaja RS."
E, sad, malo šta se u ovoj državi radi dugoročno. Uglavnom je sve po principu "uzmi pare i bježi". Sa te strane treba cijeniti Injca jer on ima dugoročni plan: da jedno 20-30 godina uzima po 900.000 KM, a tek onda da bježi. A možda ni tad.
Spominje se ljeto i Skandinavija, područje koje je primilo dosta izbjeglica sa ovog područja u toku '90-ih godina. Vidjećemo koliko će nam "skandinavci" ostaviti novčanica u džepovima... Nešto sumnjam, a vidjećemo koliko će ta njihova ljetnja šema potrajati.
Isto tako, ne mogu a da ne iskoristim priliku da izrazim svoju mržnju prema slovencima. Ukratko, greška je bilo kakvo petljanje sa njima, još od prve Kraljevine SHS pa do slovenačke nezavisnosti čija je cijena bila 47 ubijenih vojnika JNA (od kojih su njih 29 bili mladići od 18 do 22 godine na redovnom odsluženju vojnog roka), a sad ovo ugodno trpanje para u njihove džepove, pa dokle tako i ZAŠTO? Još kad pročitam da lanac tržnih centara Merkator pozitivno posluje samo u Bosni i Srbiji, dođe mi da se ozlijedim.
S obzirom da se bivša država raspala iz, manje-više, privatnih razloga, nekako mi se čini da i ova linija postoji iz, manje-više, privatnih razloga.
Nego, još neke zanimljivosti...
-Ovaj članak je objavio Blic, u drugim dnevnim novinama nisam naišao na spomen ovog apsurda. Možda sam ja propustio, a možda su oni propustili...
-Ne propuštajući stvari, par dana nakon ovog članka naiđem u novinama na ime Slavica Injac. S obzirom da Injac nije tako često prezime kod nas, za razliku od, recimo, Dodik, prorade meni klikeri i sjetim se ovog direktora. Volio bih da saznam da nisu slučajno rod. Usput, Slavica je direktor Agencije za bankarstvo RS.
I još, paralela sa jednim drugim preduzećem koje se bavi uslugama transporta:
Glas Srpske: Gubitašima nikad dosta para iz budžeta
Glas Srpske: Gubitaš za 8. mart spiskao 28.000 maraka
Glas Srpske: Nema stipendija zbog pomoći ŽRS
Šta ti je propaganda, odnosno, medijska hajka. Ovdje su izdvojeni samo neki članci iz Glasa Srpske, udarne igle režimskog medijskog pritiska, i to sa naslovima koji su krasili naslovne strane, ali treba da se spomene da je članaka o ovome i u ostalim medijima (npr. Blic).
E, sad, bez ikakve dublje analize ili teorije zavjere, ako se uzmu u obzir obične fizičke veličine (preduzeća), moglo bi se doći do zaključka da i Željeznice RS i Sky Srpska odnosno aerodrom Mahovljani otprilike jednako gube novac, proporcionalno. Uzmimo da je tako, iako nije. ŽRS - milioni (avioni, kamioni), aerodrom - stotine hiljada. Ali opet, izgleda da je fizička veličina presudan faktor za medijsko izlaganje: ŽRS - puno blata na imenu, aerodrom - koji aerodrom?
Ali, nek' se zna da gubitaš SPISKA 28.000 KM za 8. mart, pa toliko Zoran Injac ne zaradi za dva mjeseca, možda čak i tri. Gubitaš otme stipendije jadnim studentima pa oni od gladi ne mogu da zapale žito, nek' se i to zna...
Još davno je Grunf rekao: "Tko ne leti, ne vrijedi." Ni slutio nisam koliko je značajna ta rečenica.
Arhiva kao rezerva: LINK
No comments:
Post a Comment